Miałeś wypadek, stłuczkę? Przeczytaj koniecznie!

Miałeś wypadek, stłuczkę? Przeczytaj koniecznie!

Nie ma chyba kierowcy, który w swoim życiu nie miał wypadku albo chociaż małej stłuczki. Nie jest to przyjemne i miłe. Jak się zachować wobec ubezpieczalni? Jakie mamy prawa? Co może, a czego nie ubezpieczalnia? Gdzie szukać  pomocy ?

Na te pytania odpowiemy w mini cyklu. Dzisiaj omówimy sprawę szkody- kiedy jest częściowa, a kiedy całkowita i jakie mamy prawa ,kiedy już niestety byliśmy uczestnikami takiego zdarzenia.

Jak rozliczamy szkodę na samochodzie?

1. SZKODA CZĘŚCIOWA :

Zachodzi wtedy gdy samochód można  naprawić (  chodzi tu nie tylko o  względy ekonomiczne, ale także bezpieczeństwo późniejszej jazdy. ) Jednak najważniejsze są tu względy ekonomiczne. Jak je zmiarkować?  Najprościej rzecz ujmując, jeśli koszt naprawy nie przekracza wartości samochodu  przed zdarzeniem  i oczywiście naprawa zagwarantuje bezpieczeństwo jazdy.

Samochód możemy naprawić:

-w  warsztacie wskazanym przez zakład ubezpieczeń. Taki zakład ma podpisaną umowę z ubezpieczalnią. Jest to bardzo wygodna forma dla osób, które chcą mieć po prostu naprawione auto i nie chcą uczestniczyć w procesie likwidacji szkody. W tym przypadku warsztat rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczalnią, a właściciel auta odbiera tylko naprawiony pojazd. Jest to operacja bezgotówkowa.

– na  podstawie kosztorysu otrzymujemyod ubezpieczalni  kwotę na wykonanie tej naprawy. Niestety często zdarza się tak, że w takim przypadku ubezpieczalnia zaniża mocno kosztorys, co za tym idzie pieniądze otrzymane od niej nie pokrywają sporej części naprawy. Należy więc negocjować o podwyższenie tej kwoty. Czy można  szpachlować błotnik za 10 zł za godzinę? Można, tylko znajdźmy chętnego blacharza ….

– w warsztacie wybranym przez nas, to my   rozliczamy się z ubezpieczalnią , ale konieczne jest przedstawienie wszystkich  rachunków.

Tu uwaga! Należy przypilnować , czy kosztorys warsztatu jest równy kosztorysowi  ubezpieczalni , bowiem wielu  konsumentów staje przed sytuacją, w której  okazuje się , że naprawa była droższa  i warsztat żąda dopłaty różnicy od właściciela samochodu!

W jaki sposób chcemy zlikwidować szkodę  zależy wyłącznie od nas!

Obojętnie  jaki sposób wybierzemy likwidację szkody jest to żmudny , długi i pełen nerwów okres . Warto więc, jeśli zaczynają się problemy poprosić o pomoc Federację Konsumentów lub Rzecznika Ubezpieczonych!

 2. SZKODA CAŁKOWITA

Zachodzi wtedy gdy naprawa samochodu (koszt) przekracza wartość rynkową auta.

Jeśli naprawa jest nieopłacalna należy nam się wypłata odszkodowania, które pozwoli nam na zakup innego auta, podobnego do naszego- rok produkcji, przebieg, marka, wyposażenie. Jeśli postanowiliśmy zostawić sobie  zniszczone auto ( na ogół jest to tzw. wrak) ubezpieczalnia ma prawo  pomniejszyć odszkodowanie o jego wartość .

 UWAGA!

Czasami  ubezpieczalnie  zapisują w umowie, że  szkodą całkowitą jest  szkoda, której koszt naprawy przekracza  np. 70%, a nie wartość pojazdu . Z punktu widzenia umowy OC nie jest to korzystne dla nas.

 Niestety, ubezpieczalnia nie ma obowiązku przejęcia od nas wraku samochodu w celu rozliczenia szkody. Jest to jej dobra wola.

Nawet jeśli samochód został naprawiony, to każdy właściciel wie, że wartość takiego samochodu spada i to często sporo. Czy możemy coś z tym zrobić?

 TAK, Sąd Najwyższy pochylił się nad tym problemem i uchwałą z 12 października 2012r. dał nam możliwość żądania wyrównania szkody. Odszkodowanie to obejmuje  kwotę różnicy między wartością auta przed szkodą i po naprawie. Jednak, aby z tego skorzystać musi być spełniona przesłanka : po pierwsze  naprawa była prawidłowa, a po drugie  zmniejszenie wartości naszego auto jest w wyniku szkody.

 W kolejnym artykule przedstawimy nasza prawa  jako  poszkodowanych  w zdarzeniu .

5 komentarzy

  1. Michalpolska /

    Nareszcie ktos kto chce pomoc nam biednym wlascicielom aut. Ubezpieczenia i odszkodowania to prawdziwa dzungla dla zwyklego uzywacza pojazdu

  2. Arek-gdynia /

    A moze tak bezszkodowo jezdzic???? Haha raczej nierealne. Super , ze Pani Ania zabrala sie za pozyteczne i powazne sprawy!!!! Dzieki.

  3. Darek /

    Madry Polak po szkodzie, tak wiec prosimy o o porady Pani Anno. Ja zawsze wszystko czytam.

    • Anna Gut /

      Dziękuję Panie Darku, już niedługo kolejne porady, proszę śledzić stronę.

  4. Porsze /

    Miałem niezłą przeprawę z ubezpieczalnią. Kosztorys 5600 a naprawa 9200!
    To są cwaniaki ,trzeba z nimi ciągle walczyć!!