Citroen BL 11- klasa i elegancja

Citroen BL 11- klasa i elegancja

W dzisiejszym wywiadzie cofniemy się daleko w przeszłość, bo aż do roku  1949 roku, kiedy to pewien  citroen BL 11 po zjechaniu z taśmy produkcyjnej przeszedł długą drogę ,aby w końcu cieszyć oko swojego obecnego właściciela  Pana  Janusza Kłunejko .

W  1934 roku, w którym powstał ten citroen zawierał przełomowe w historii motoryzacji nowatorskie rozwiązania, tj. napęd na przednie koła ( z francuskiego TRACTION AVANT), niezależne zawieszenie kół wg projektu Ferdynanda Porsche, oraz samonośne nadwozie, co przyczyniło się do tego, iż stał się kultowym samochodem. Jego charakterystyczne nadwozie cieszy oko każdego miłośnika starej motoryzacji. Model ten wykorzystywany był m.in. przez gangsterów ( Gangstalimuzine), a także przez Służby Państwowe  i policję z uwagi na jego szybkość ,a co za tym szło- skuteczne ucieczki i pościgi.

citroen BL 11

A dlaczego citroen BL 11?  Bo jest najpiękniejszy !!!

 

citroen BL 11

Anna Gut:  Proszę opowiedzieć kilka słów o Pana egzemplarzu, skąd go Pan ma , jakie są jego dzieje?

 Janusz Kłunejko: Mój citroen BL-11 to wersja najbardziej popularna tzw. Leger.         Najmniejsza  wersja nadwoziowa, 4-drzwiowa z silnikiem o poj. 1911 cm3. Według dokumentów zakupu oraz orzeczenia rzeczoznawcy samochód został wyprodukowany w 1949r. Ja zakupiłem go w lutym 2009 roku w stanie całkowicie rozebranym na części (w tzw. skrzyniach). Niestety nie jest mi znana jego historia od roku 1949 do 2009. Wiem jedynie, że w 1989 roku samochód został wyrejestrowany i czekał na remont.

 

citroen BL 11A.G.: Zakup samochodu w częściach to spore ryzyko. Udało się Panu go złożyć od razu?

J.K.: Niestety nie.  Aby móc osiągnąć cel, jakim było doprowadzenie samochodu do stanu kolekcjonerskiego zmuszony byłem zakupić jeszcze drugi egzemplarz tego modelu, jako źródło brakujących oryginalnych części. Prace remontowe trwały 2,5 roku i latem 2011 r. zarejestrowałem go na tzw. „żółtych tablicach”, czyli jako pojazd zabytkowy.

A.G. : Rozumiem, że zakres prac był szeroki, skoro  musiał dokupić Pan drugi egzemplarz, a swoją drogą miał Pan szczęście, że  udało się dokupić drugie auto.
J.K.: To prawda, miałem szczęście. Zakres prac remontowych obejmował dosłownie wszystkie elementy i podzespoły.

citroen BL 11Naprawę rozpocząłem od wypiaskowania i zabezpieczenia podkładem reaktywnym nadwozia i wszystkich innych elementów (wyposażenia, zawieszenia, układu jezdnego, napędowego itp.), które podlegały późniejszemu lakierowaniu. Dalej element po elemencie były naprawiane poszczególne podzespoły pojazdu aby w końcu złożyć go w całość.

citroen BL 11Kapitalnym remontem objęte zostały wszystkie elementu zawieszenia, układu jezdnego, kierowniczego, hamulcowego, silnika i skrzyni biegów oraz zewnętrznych i wewnętrznych elementów wyposażenia. Została zakupiona nowa instalacja elektryczna, wykonano nową tapicerkę komory pasażerskiej oraz bagażnika wraz z elementami tłumiącymi hałas. Zakupiono nowe bądź odrestaurowano wszystkie elementy chromowane.

citroen BL 11

A.G.: Mam nadzieję, że auto nie stoi tylko w garażu…

J.K.: Oczywiście, że nie . Pojazd używany jest głównie do okazjonalnych przejazdów oraz spotkań zlotowych w gronie miłośników starej motoryzacji.

citroen BL 11

A.G.: Coś czuję,że już niedługo  zobaczymy go w Sopocie … 🙂 .Dziękuję za podzielenie się  historią i tradycyjnie  życzę bezawaryjnej i bezpiecznej jazdy!

 

 

 

 

 

 

 

 

1 komentarz

  1. Piękne auto, pozazdrościć tylko…